En härlig söndagsmorgon i september! Luften är klar och himlen är blå! Sakta, sakta vaknar upp Bordeaux ur sin djupa sömn.  Det hörs enstaka röster från livet utanför! Fåglarna kvittrar glatt utan att skänka en enda tanke på hösten! Mina penséer som jag planterat i tidig sommar blommar fortfarande i full prakt! Morgonsolen strålar generöst på blommorna på balkongen och jag sitter alldeles intill och njuter av mitt morgonté! ☕️🌺☀️
Efter en härlig frukost sätter jag igång med middagen! Ett par grannar kommer på besök till middag så det är lika bra att kavla upp armarna och förbereda en gammal goding. 😋😋😋
Igår på matmarknaden köpte jag högrev från en gård utanför Bordeaux. Det ska bli Biff Stroganoff! En rätt som jag av någon konstig anledning inte lagat i flera år!  Den går jättebra både till ris eller surdegsbröd! Det passar alldeles utmärkt med ett kryddigt rött vin från Bordeaux.

10 min förberedelse
30 min tillagningstid

Biff stroganoff
600 g högrev
200 g  små champinjon
1 msk hackad gräslök
1 msk paprikapulver
1 msk tomatpuré
1 msk ketchup
2 dl vitt vin
2 dl matlagningsgrädde
1 tsk dijon senap
50 g smör
Salt/peppar
Hackad bladpersilja att garnera med.

Gör så här:
1.) Skär köttet i strimlor.
2.) Fräs champinjonerna och gräslöken i 5 minuter på svag värme utan att få färg. Strö över paprikapulver och fräs ytterligare ett par minuter till.
3.) Lägg i köttet och fräs ihop på medelvärm i 5 min.
4. ) lägg i resten av ingredienserna och låt puttra på svag värme i minst 45 min. Smaka av med salt och peppar.
Voilà! Bon appétit!



Kommentarer

Populära inlägg