En fredag i september.
Solen skiner och luften behaglig varm! Jag väcks av livet utanför huset och kommer på att jag lämnade fönstret mot gatan helt öppet i natt. Jag hör passerande människor som konverserar livligt om ditt och datt. Det finns ett 3 boulangerie i vår smala gatan och doften av nybakat bröd fyller hela min kropp! En ny dag! Dags att gå upp!
Jag sätter på radion, Chérie FM, min favorit! Goa franska och engelska låtar som i jämna emellanåt
avbryts av en massa reklamer. Gas-spisen är på och det blir en god och krämig fransk omelett som
gör att man kan stå sig framtill lunch. Fortfarande klädd i pyjamas sätter jag mig i pation och njuter av min morgonte och samtidigt följer jag med ögonen sparvarna som flyger lekfullt in och ut i våra gröna cypresser. Hur mysigt som helst! Vilken frihet!
Mina dagar är lite olika planerade eller inte planerade alls! Ibland är det himla skönt att ta dagen som den kommer! Utan förväntningar med öppna sinnen! Bejakande, mottaglig och omfamnande!
Jag bestämmer mig att ta en rask promenad till Rue Notre Dame via parken Jardin public. Parken är otroligt vacker och stillsam. Den påminner mig mycket om Slottskogen i Göteborg faktiskt! Här ser man barn som leker glatt på lekplatsen, äldre människor som sitter på de gröna parkbänkarna och vilar benen, ungdomar som letar efter Pokémon, aktiva människor som stressar av sig genom en rask löpning runt grönskapet, lydiga/olydiga hundar som följer sin husse och matte villigt/ovilligt! En salig blandning av livets alla färger helt enkel!
Rue Notre Dame i Bordeaux är känd för sina oerhört vackra antik affärer. Det finns specifik en familj som i 4 generationer har jobbat med antikhandel. Deras antika föremål är oemotståndligt vackra. Mamman i familjen heter Vivian och är otroligt varm och karismatisk person. När jag går förbi deras  skyltfönster ser jag henne som står och förklarar historien bakom en stor spegel från 1800-talet. Hon får syn på mig och vinkar glatt. Madam Vivian talar bara franska förstås men på något konstigt sätt förstår vi varandra!!
Hon vet att jag är ute efter en antik himmelsäng, ciel de lit. När hon är klar med kunden går vi till cafét bredvid för att kunna prata ostört. Hon berättar att hon har hittat himmelsängen som jag vill ha och visar mig en bild! Jag lyser upp av glädje! Den är helt perfekt! Vi "tjatar" om allt och inget. På eftermiddagen ska den leverans till mig! Sagt och gjort! Min vackra himmelsäng som en gång i tiden hängde över ett adligt par på ett 1700-tals château hissas upp över vår säng! Resultatet blev så här:




Kommentarer

Populära inlägg